ابزار دقیق آداک فرایند سپهر ابزار دقیق آداک فرایند سپهر .

ابزار دقیق آداک فرایند سپهر

بهترین آشکارساز گاز کلر

یک آشکارساز گاز کلر که به عنوان ردیاب گاز کلر نیز شناخته می شود، غلظت کلر در هوا را شناسایی و نظارت می کند. این آشکار ساز گازی برای هشدار دادن به پرسنل از قرار گرفتن در معرض گاز کلر که بسیار سمی و خطرناک است مورد استفاده میگیرد. کلر در خانه ها، استخرها و محیط های صنعتی به عنوان ضد عفونی کننده استفاده می شود. همچنین یک عامل اکسید کننده متداول در تاسیسات تصفیه آب، استخرها، فرآیندهای سفیدکننده و جریان کار شیمیایی صنعتی است.

دتکتور گاز کلر چیست؟
آشکارساز گاز کلر ابزاری است که برای تشخیص غلظت Cl در هوا یا در یک محیط سمی استفاده می شود. این دستگاه ها غلظت گاز کلر را بر حسب ppm نمایش می دهد. به منظور محافظت از کاربران، این دتکتورهای گاز دارای آلارم و چراغ های LED برای مواقع خطر هستند. 

آشکارسازهای گاز کلر به دتکتور گازی کلر، ردیاب گاز کلر، گاز سنج کلر نیز نامیده میشوند.

کلر سنج چه چیزی را تشخیص می دهد؟
یک آشکارساز کلر گاز کلر را حس می کند و سطوح را بر حسب قسمت در میلیون (ppm) نمایش می دهد. اثرات مضر کلر بر سلامت انسان و محیط زیست، استفاده از آشکارسازهای کلر را برای جلوگیری از مواجهه با سطوح بالا تضمین می کند.

گاز کلر چیست؟
کلر دارای نماد شیمیایی Cl2 است.

این گاز کمی زرد یا سبز با بوی تحریک کننده است. کلراین یک گاز بسیار مفید اما خطرناک است. با توجه به کاربردهای مثبت فراوان در صنایع مختلف، برای محافظت از انسان در برابر استنشاق نیاز به تشخیص و اندازه‌گیری دارد.

استنشاق گاز کلر  چه اثراتی بر روی انسان میگذارد؟
هنگامی که در معرض گاز کلر قرار می گیرید، ممکن است سرفه، تاول روی پوست، سوزش در گلو و چشم، مشکل در تنفس، حالت تهوع و مایع در ریه ها را تجربه کنید.  اجتناب از قرار گرفتن در معرض کلر برای جلوگیری از خطرات شغلی ضروری است.

افراد مسن و کسانی که سیگار می کشند ممکن است واکنش های شدیدتری به قرار گرفتن در معرض گاز کلر داشته باشند. در این مورد، استنشاق Cl2 ممکن است منجر به آسیب حاد ریه یا دیسترس تنفسی شود. بیش از 1٪ از افرادی که در معرض گاز کلر قرار دارند می میرند.  

آیا کلر در استخرها بی خطر است؟
در بیشتر موارد، کلر در استخرهای شنا بی خطر است چون مقدار آن را مورد نظارت قرار میدهند.

کلر یک افزودنی ضروری برای جلوگیری از آلودگی میکروب های بالقوه خطرناک شناگران است. این ماده شیمیایی می تواند باعث خشک شدن پوست و مو شود اما به اندازه شکل گازی آن خطرناک نیست.

نگرانی بزرگتر این است که چگونه کلر موجود در استخر با سایر مواد شیمیایی واکنش نشان می دهد . شناگران می توانند ادرار، شامپو، لوسیون یا نرم کننده را به استخر وارد کنند که می تواند ترکیبات ناسالم ایجاد کند. این محرک‌ها می‌توانند چشم و گلو را آزار دهند، اما می‌توانند با باد یا تهویه خوب از بین بروند. به طور کلی، مزایای ضد عفونی کلر بسیار بیشتر از خطرات احتمالی قرار گرفتن در معرض آن است.

حتی بدون واکنش اضافی، کلر می تواند از خاصیت محلول در آب بصورت گاز خارج شود. بدون تهویه کافی، تجمع گاز کلر می تواند یک محیط سمی و خطرناک ایجاد کند. این یک مشکل برای موقعیت‌های استخرهای سرپوشیده ایجاد میشود چون در آنجا گازکلر بیشتر است و به دلیل تهویه محدود، تجمع کلر می‌تواند مشکل‌ساز باشد.

آیا سفید کننده یا وایتکس می تواند گاز کلر آزاد کند؟
بله، سفید کننده یا کلر خانگی می تواند در صورت مخلوط شدن با سایر مواد پاک کننده گاز کلر آزاد کند. 

علاوه بر اسیدها، مخلوط کردن سفید کننده با آمونیاک باعث تولید گاز کلرامین می شود که شکل تغییر یافته ای از گاز کلر است. قرار گرفتن در معرض گاز کلرامین منجر به سرفه، تنگی نفس، درد قفسه سینه و تحریک غشاهای مخاطی می شود.

متأسفانه، مخلوط کردن سفید کننده کلر و پاک کننده های خانگی یک اشتباه رایج است. سالانه بیش از 2000 حادثه در ایالات متحده رخ می دهد. در سال های اخیر ، یکی از کارکنان بوفالو وایلد وینگز به طور تصادفی یک پاک کننده خانگی را روی زمین ریخت. کارگر دیگری با پاک کننده ای متفاوت کف زمین را تمیز کرد و مخلوط سمی سفید کننده و اسید ایجاد کرد که کلر را آزاد کرد و منجر به مرگ مدیر فروشگاه شد. 

آیا کلر از آب خارج می شود؟
بله، کلر از آب تبخیر می شود که به آن خروج گاز یا خارج شدن گاز می گویند. کلر یک گاز است اما می تواند به عنوان یک "املاح فرار" در آب قرار گیرد به این معنی که مولکول ها می توانند در آب پخش شوند. آنها به مرور زمان به اتمسفر می‌گریزند و یا خارج می‌شوند.

سرعت خروج گاز به متغیرهایی مانند دما، هم زدن آب و رطوبت جو بستگی دارد. افزایش دما و هم زدن باعث افزایش خروج گاز می شود.

عامل دیگر مساحت سطح است. هر چه سطح بیشتر به جو (یعنی آب کم عمق) بیشتر باشد، گاز خروجی سریعتر است.

 اگر در معرض گاز کلر بودم چه باید بکنم ؟
اگر مشکوک هستید که در معرض  گاز کلر قرار گرفته اید، مهم است که به محیطی خارج از منزل که هیچ اثری از قرار گرفتن در معرض کلراین نباشد، تخلیه کنید. نواحی آسیب دیده را بشویید تا از سوزش چشم و پوست جلوگیری کنید.  متخصصان پزشکی می توانند به مدیریت علائمی مانند خس خس سینه کمک کنند.

جلوگیری از قرار گرفتن در معرض برای ایمنی مهم است و می توان با یک آشکارساز گاز کلر به دست آورد.

 

آستانه بوی کلر 0.3 ppm برآورد شده است. با این حال، این ایده بدی است که برای تعیین «غلظت» گاز معطری مانند Cl به حس بویایی خود تکیه کنید. با گذشت زمان، بینی نسبت به بو از بین می رود - این پدیده خستگی بویایی نامیده می شود.

برای آشنایی با انواع مختلف  آشکارسازهای گاز کلر لینک زیر را کیلک کنید:
دتکتور گاز کلر

 

 


برچسب: گاز سنج کلر ، دتکتور گاز کلر ، ردیاب گاز کلر ، دتکتور گازی کلر ، آشکار ساز کلر،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۶ تیر ۱۴۰۱ساعت: ۰۷:۰۳:۲۷ توسط:اکبر موضوع: نظرات (0)

ارسال نظر توسط مدیر غیرفعال شده